Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. jeżeli korzysta Pan/Pani z odnośnika na stronie będącego adresem e-mail placówki to zgadza się Pan/Pani na przetwarzanie danych w celu udzielenia odpowiedzi,
4. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
5. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
6. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
7. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
8. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
9. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
10. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

Jak się mądrze z dzieckiem bawić? Zabawy wspomagające rozwój mowy

U zdrowego dziecka, którego rozwój przebiega w sposób prawidłowy, nauka komunikowania się z otoczeniem przebiega samoistnie. Nauka ta jednak potrzebuje wsparcia poprzez zabawy i gry trenujące koncentrację, uwagę słuchową, pamięć, percepcję wzrokową i operacje myślowe. Wszystko to sprzyja przyswajaniu języka i rozwijaniu myślenia dziecka. Dodatkowo, takie rozwijające zabawy zbliżają i tworzą wspaniałe wspomnienia :-)

Opowiadamy:

Pomiędzy drugim a trzecim rokiem życia duże znaczenie ma oglądanie obrazków i historyjek obrazkowych. Rodzic siada obok dziecka i z żywą intonacją komentuje wspólnie oglądane ilustracje. Wykorzystujemy wyrażenia dźwiękonaśladowcze (kaczka mówi kwa-kwa-kwa, tata puka do drzwi puk-puk), obrazując gestami opowiadane czynności (babcia patrzyła daleko w niebo na ptaszki – patrzymy ponad naszymi głowami, osłaniając oczy dłonią). Z czasem coraz częściej opowiadajmy, a dopiero po chwili pokazujmy opowiadany obrazek. Z czasem to dziecko zacznie samo chętnie nas w tym wyręczać, a nawet powtarzać odgłosy czy nazwy przedmiotów.

Rysujemy:

Rodzic posługując się szablonami odrysowuje kształty zwierząt, ludzi, kwiatów, zabawek i innych przedmiotów. Po narysowaniu konturów odkłada kredkę i prosi dziecko, aby pokazało, co trzeba teraz zrobić. Jeśli dziecko pokazuje np. ucho, rodzic najpierw powtarza kilka razy proste zdanie, „tu jest ucho”, a dopiero potem to ucho rysuje w odpowiednim miejscu. Zabawę można kontynuować wykorzystując plastelinę, ciasto, rysowanie palcem po piasku czy naklejanie elementów kolorowego papieru.

Słuchamy:

Chodzimy z maluchem po mieszkaniu w poszukiwaniu dźwięków. Inicjujemy powstawanie niektórych np. stukając butami o podłogę czy odkręcając wodę; słuchamy razem z dzieckiem i nazywamy czynność np. buty stukają, woda szumi. Następnie pytamy: co tu stuka? Buty stukają. Co tu szumi? Woda szumi. Nie spieszmy się, dajmy dziecku czas na odpowiedź. Na początek wystarczy: buty, woda.

Memory:

Szukamy par takich samych obrazków. Mogą być to obrazki z tylko jednej kategorii (np. zwierzęta), jak też z kilku jednocześnie (np. owoce i warzywa). Spośród kartoników ułożonych obrazkami do dołu, każdy kolejno podnosi po dwa, starając się trafić na dwa identyczne. Niepasujące są odkładane w te same miejsca. Wygrywa ten, kto zbierze więcej par. Im młodsze dzieci, tym mniej elementów wykorzystujemy w zabawie. I tak doskonale ćwiczymy koncentrację uwagi, pamięć wzrokową i dodatkowo poszerzamy zasób słownictwa, jeśli za każdym razem obrazki nazywamy.

Domino:

Wykorzystujemy tu obrazkowy zestaw domino, w którym poziom przedstawionych obrazków jest adekwatny do wieku dziecka. W zabawie z dwulatkiem mogą to być zwierzęta, zabawki i podstawowe przedmioty codziennego użytku (gąbka, poduszka, buty, mydło, kubek). W zabawie z dzieckiem trzyletnim możemy włączyć ubrania (koszulka, spodnie, czapka) czy pogodę (słońce, gwiazda, chmura, tęcza). Wiadomym jest, że dzieci w tym wieku nie wymówią poprawnie wspomnianych nazw. Ważne jednak, że będą je znały, a także znały ich przeznaczenie.

Opracowała: mgr Sylwia Szczepanik-Pietrzak, neurologopeda, www.sylogos.pl