Elfy
Oddział pracuje w godzinach: 7:30 - 16:30
Nauczycielki:
Katarzyna Sobolewska
Jadwiga Korzekwa
Godziny dostępności dla rodziców:
Zapraszamy na konsultacje indywidualne lub telefoniczne rodziców, którzy chcą dowiedzieć się więcej o postępach, osiągnięciach lub trudnościach swojego dzieckawe wtorki oraz czwartki w godzinach 11.30 - 12.30
Tematyka zajęć w roku szkolnym 2024/2025:
Wrzesień
1. To jestem ja.
2. Moja grupa.
3. Moja droga do przedszkola.
4. Idzie jesień.
Październik
1. Idzie jesień przez ogród i sad.
2. Zwierzęta jesienią.
3. Skąd mamy te produkty.
4. Jesienna pogoda.
Listopad
1. Moja rodzina i dom.
2. Polska to mój kraj.
3. Moje prawa i obowiązki.
4. zdrowie i bezpieczeństwo.
Grudzień
1. Jak wyglądał świat przed milionami lat
2. Idzie zima ze śniegiem
3. Idą święta
4. Skok w kolejny rok
Styczeń
1. Mijają dni, miesiące lata
2. Zwierzęta zimą
3. Babcia i dziadek
4. Karnawał
PLAN DALTOŃSKI W GRUPIE IV
Nasze Przedszkole pracuje w oparciu o koncepcję Planu Daltońskiego od roku szkolnego 2015/2016. Według tej koncepcji działania nauczyciela ukierunkowane są na wdrażanie dzieci do odpowiedzialności, samodzielności i współpracy, refleksji. Plan daltoński zawiera wiele elementów, które należy wprowadzać stopniowo i dobierać odpowiednio do wieku, predyspozycji i potrzeb wychowanków.
Jest mi niezmiernie miło poinformować, że nasze przedszkole otrzymało certyfikat przedszkola daltońskiego.
W naszej grupie- Elfy w pierwszym półroczu będą kontynuowane następujące elementy planu daltońskiego:
- Plan dnia- ten element planu daltońskiego przedstawia za pomocą obrazków plan dnia w przedszkolu. Dzięki czemu pomaga on dzieciom w organizacji czasu oraz uświadamia dzieciom czynności występujące kolejno po sobie np. mycie rąk przed posiłkiem, spożywanie śniadania, zabawy z panią itd. Realizowanie tego elementu planu daltońskiego pozwoli dzieciom poczuć się bezpiecznie w przedszkolu.
- Dyżury (od jadalni, od łazienki)- Na tablicy w klasie znajdują się ilustracje związane z pełnionymi przez dzieci obowiązkami: dbałość o czystość w łazience, pomoc w rozkładaniu łyżek na stołach przed posiłkiem. Dzieci będą pełnić dyżury w parach. Przy każdej ilustracji z określonym dyżurem będą znajdować się znaczki dzieci. Pełnienie dyżurów wdraża do podejmowania współpracy, wzmacnia poczucie wartości i odpowiedzialności.
- Kolorowe Dni tygodnia- w tym elemencie każdy dzień ma określony kolor: poniedziałek - czerwony, wtorek - niebieski, środa - pomarańczowy, czwartek - zielony, piątek – żółty, sobota i niedziela- biały. Dzieci za pomocą kolorów łatwiej zapamiętają dni tygodnia. Jest to pomocne w odnoszeniu się do pewnych czynności, zdarzeń, które odbywają się w przedszkolu np. w poniedziałek jesteśmy pierwszy dzień w przedszkolu po weekendzie, w piątek jest j. angielski, itd.
- Wizualizacja półek- ten element ma pomóc w organizowaniu przestrzeni do pracy. Dzięki zdjęciom regałów, na których poukładane są zabawki np. puzzle, klocki, figurki, dzieci mogą odnieść się do nich w czasie porządkowania. Wizualizacja półek wspomaga poczucie odpowiedzialności i samodzielności.
- Pomocna dłoń nauczyciela- ten element dotyczy wyboru asystentów nauczyciela na dany tydzień. Dzieci te będą pomagać we wskazanych przez nauczyciela czynnościach, np. rozdawanie innym dzieciom z grupy pomocy dydaktycznych. Poprzez zastosowanie tego elementu dzieci uczą się współpracy, odpowiedzialności za powierzone zadania, wzmacnia się poczucie własnej wartości u dzieci.
- Wizualizacja pogody-ten element przedstawia za pomocą piktogramów pogodę. Wybrane dziecko zaznacza zaobserwowaną pogodę w ciągu dnia. Dzięki zastosowaniu tego elementu dzieci mają możliwość obserwacji, zauważania zmian w pogodzie w odniesieniu do obecnej pory roku.
- Hałasomierz- jest to wprowadzenie sygnalizatora jako wskaźnika poziomu hałasu podczas poszczególnych aktywności: zabawa swobodna, posiłki, zajęcia edukacyjne. Dzięki temu dzieci uczą się odpowiednio zachowywać w zależności od bieżącej aktywności w przedszkolu.
- Praca w parach (aby dzieci uczyły się współpracować z partnerem w trakcie zajęć, wykonywania wspólnych zadań)
- Praca w grupach (aby dzieci uczyły się współpracować w grupie w trakcie wykonywania wspólnych zadań)
- Tablica zadań (dzieci będą wykonywać określone zadanie na dany tydzień, które będzie omawiane na początku tygodnia i przyczepiane na tablicy zadań. Kiedy dziecko wykona zadanie w danym dniu, wtedy zaznaczy je na tablicy kartonikiem w odpowiednim kolorze w odniesieniu do kolorowych dni tygodnia (np. jeśli zadanie zostanie wykonane w poniedziałek, to zaznacza je czerwonym kartonikiem).
- Szwedzki stół (komponowanie kanapek z dostępnych produktów trakcie śniadania)
- Sami po sobie sprzątamy (porządkowanie stolików po skończonym posiłku: składanie talerzy, odnoszenie kubka do koszyka, wsunięcie krzesła do stolika)