Skrzaty
Godziny pracy oddziału: 7.00-17.00
Nauczycielki:
Marlena Klimek
Maria Giejba
Zapraszamy na konsultacje indywidualne lub telefoniczne rodziców, którzy chcą dowiedzieć się więcej o postępach, osiągnięciach lub trudnościach swojego dziecka po wcześniejszym ustaleniu terminu spotkania osobiście lub pocztą mailową.
Tematyka zajęć w roku szkolnym 2024/2025
Wrzesień
1.Witamy po wakacjach
2. Wokół nas
3. Nasze pasje, nasze bziki
4. Jesień w naszej okolicy
Plan daltoński w grupie skrzatów
Nasze Przedszkole pracuje w oparciu o koncepcję Planu Daltońskiego od roku szkolnego 2015/2016. Według tej koncepcji działania nauczyciela ukierunkowane są na wdrażanie dzieci do odpowiedzialności, samodzielności i współpracy, refleksji. Plan daltoński zawiera wiele elementów, które należy wprowadzać stopniowo i dobierać odpowiednio do wieku, predyspozycji i potrzeb wychowanków.
W naszej grupie- Skrzaty w pierwszym półroczu będą kontynuowane następujące elementy planu daltońskiego:
- Plan dnia- ten element planu daltońskiego przedstawia za pomocą obrazków plan dnia w przedszkolu. Dzięki czemu pomaga on dzieciom w organizacji czasu oraz uświadamia dzieciom czynności występujące kolejno po sobie np. mycie rąk przed posiłkiem, spożywanie śniadania, zabawy z panią itd. Realizowanie tego elementu planu daltońskiego pozwoli dzieciom poczuć się bezpiecznie w przedszkolu.
- Dyżury (od jadalni, od łazienki)- Na tablicy w klasie znajdują się ilustracje związane z pełnionymi przez dzieci obowiązkami: dbałość o czystość w łazience, pomoc w rozkładaniu łyżek na stołach przed posiłkiem. Dzieci będą pełnić dyżury w parach. Przy każdej ilustracji z określonym dyżurem będą znajdować się znaczki dzieci. Pełnienie dyżurów wdraża do podejmowania współpracy, wzmacnia poczucie wartości i odpowiedzialności.
- Kolorowe Dni tygodnia- w tym elemencie każdy dzień ma określony kolor: poniedziałek - czerwony, wtorek - niebieski, środa - pomarańczowy, czwartek - zielony, piątek – żółty, sobota i niedziela- biały. Dzieci za pomocą kolorów łatwiej zapamiętają dni tygodnia. Jest to pomocne w odnoszeniu się do pewnych czynności, zdarzeń, które odbywają się w przedszkolu np. w poniedziałek jesteśmy pierwszy dzień w przedszkolu po weekendzie, w piątek jest j. angielski, itd.
- Wizualizacja półek- ten element ma pomóc w organizowaniu przestrzeni do pracy. Dzięki zdjęciom regałów, na których poukładane są zabawki np. puzzle, klocki, figurki, dzieci mogą odnieść się do nich w czasie porządkowania. Wizualizacja półek wspomaga poczucie odpowiedzialności i samodzielności.
- Pomocna dłoń nauczyciela- ten element dotyczy wyboru asystentów nauczyciela na dany tydzień. Dzieci te będą pomagać we wskazanych przez nauczyciela czynnościach, np. rozdawanie innym dzieciom z grupy pomocy dydaktycznych. Poprzez zastosowanie tego elementu dzieci uczą się współpracy, odpowiedzialności za powierzone zadania, wzmacnia się poczucie własnej wartości u dzieci.
- Wizualizacja pogody-ten element przedstawia za pomocą piktogramów pogodę. Wybrane dziecko zaznacza zaobserwowaną pogodę w ciągu dnia. Dzięki zastosowaniu tego elementu dzieci mają możliwość obserwacji, zauważania zmian w pogodzie w odniesieniu do obecnej pory roku.
- Hałasomierz- jest to wprowadzenie sygnalizatora jako wskaźnika poziomu hałasu podczas poszczególnych aktywności: zabawa swobodna, posiłki, zajęcia edukacyjne. Dzięki temu dzieci uczą się odpowiednio zachowywać w zależności od bieżącej aktywności w przedszkolu.
- Tablica zadań (dzieci będą wykonywać określone zadanie na dany tydzień, które będzie omawiane na początku tygodnia i przyczepiane na tablicy zadań.
- Praca w parach (aby dzieci uczyły się współpracować z partnerem w trakcie zajęć, wykonywania wspólnych zadań).
- Szwedzki stół (komponowanie kanapek z dostępnych produktów trakcie śniadania), samodzielne nalewanie zupy, napojów, nakładanie surówki.
- Sami po sobie sprzątamy (porządkowanie stolików po skończonym posiłku: składanie talerzy, odnoszenie kubka do koszyka, wsunięcie krzesła do stolika)
W tym roku szkolnym będą wprowadzane etapami kolejne elementy planu daltońskiego w tym:
1. Uwaga odroczona, która ma służyć dziecku w samodzielnym poszukiwaniu pomocy, rozwiązań.
2. Zwiększenie ilości zadań w tygodniu do pięciu. Piąte zadanie dzieci samodzielnie sobie wymyślają. Spośród propozycji dzieci nauczycielka wybierze dwa zadania. Spośród tych dwóch, tylko jedno będzie do wykonania.