„BAJKOWE” Przedszkole Miejskie nr 73 , ŁÓDŹ - o naszej pracy z dziećmi
Od roku szkolnego 2015/16 nauczyciele wszystkich grup wdrażają metodę planu daltońskiego jako wspierającą aktywność wychowanków.
Zgodnie z założeniami edukacji daltońskiej ogromną rolę w procesie nauczania stanowiwizualizacja, co pozwala dzieciom lepiej zrozumieć i zapamiętać zasady obowiązujące w grupie.
Na początek zapoznajemy dzieci z kolorami dni tygodnia. Każdy dzień tygodnia ma przypisany określony kolor: czerwony, niebieski, pomarańczowy, zielony, żółty.
Codziennie rano, tuż przed śniadaniem, dzieci przesuwają suwak na określony kolor kwiatka, symbolizujący dzień tygodnia, jednocześnie uzasadniając swój wybór.
Kolejnym elementem wizualizacji jest lista obecności dzieci. Na specjalnie przygotowanej tablicy do listy obecności zawierającej zdjęcia dzieci – zaznaczają swoją obecność
Kolejnym elementem wizualizacji jest plan dnia z rysunkami, na których schematycznie przedstawiane są kolejne czynności przedszkolaka w danym dniu. Obrazki do planu dnia wiszą kolejno na ścianie i dziecko w każdym momencie może sprawdzić, co będzie się działo za chwilę. Łatwo też opowiadać o tym, co było i będzie, przypominać sobie, co dzisiaj działo się w grupie. Taki harmonogram z założenia ma budzić w dziecku poczucie odpowiedzialności za poszczególne jego elementy.
W sali zabaw pojawił się również czasomierz, który wyznacza czas na pracę zespołową lub indywidualną, czas zabawy swobodnej. To wpływa na większą samodyscyplinę dziecka i zrozumienie konieczności wykonania kolejnego zadania.
Chcąc zmotywować dzieci do nauki odpowiedzialności wprowadziłyśmy w grupie dużury.
W utrzymaniu ładu i porządku pomagają dzieciom fotografie, które przedstawiają wzór układu przedmiotów na półce.
PLAN DALTOŃSKI :
- umożliwia dostosowanie tempa nauki do rzeczywistych możliwości dziecka,
- uczy polegania na sobie,
- rozwija inicjatywę i samodzielność w działaniu jak i myśleniu,
- inspiruje do poszukiwania najlepszych i najprostszych metod pracy,
- wyucza poczucie odpowiedzialności za wykonanie podjętego zadania,
- wdraża do samodzielnego uczenie się dziecka w przedszkolu
Również od tego roku szkolnego nauczyciele wspierają działania edukacyjne wykorzystując tablicę interaktywną, dzięki której uatrakcyjniają procesy edukacyjne. Dzieci z chęcią wykonują szereg zadań grafomotorycznych, wykorzystując możliwości tablicy, tj, mogą pisać pisakiem wielokolorowym ustalając samodzielnie wybór koloru lub wykorzystują pisak obrazkowy. Dzieci kreślą linie po śladzie, wg wzoru lub samodzielnie. Ogromnym walorem jest duża przestrzeń, którą dziecko wykorzystuje kreśląc linie. Ponadto dzieci uczą się zaznaczania obiektów, dobierają obrazy w pary, kojarzą elementy obrazu z określonym tematem, uczą się opowiadać zachowując logiczny ciąg zdarzeń. Nowa tablica w przedszkolu to nowe wyzwanie dla nauczycieli, którzy poznają jej tajniki z pomocą dzieci. One bowiem często wspierają działania dorosłych nie tworząc granic w posługiwaniu się urządzeniami multimedialnymi XXI wieku.
Ponadto nauczyciele naszego przedszkola współpracują z okolicznymi szkołami podstawowymi dzieląc się doświadczeniami w pracy z dzieckiem 5 i 6 letnim. Jest to inicjatywa, która ma na celu przybliżenie nauczycielom szkolnym edukacji zintegrowanej poznanie metod pracy z dzieckiem w wieku przedszkolnym w aspekcie przygotowania go do gotowości szkolnej. Od tego roku szkolnego planujemy tę inicjatywę poszerzyć, zwiększając ilość placówek przedszkolnych i szkolnych chętnych do współpracy w celu wzajemnej wymiany doświadczeń. Projektem tym zainteresowałyśmy ŁCDNiKP, co ma zaowocować wspieraniem nas przez metodyków nauczania zintegrowanego i wychowania przedszkolnego.
Ważnym aspektem codziennej pracy jest także troska o prawidłowe, zdrowe żywienie dzieci. Postawiliśmy nacisk na warzywa i owoce, zdrowe soki i świadomość dzieci w tym zakresie. W przedszkolu serwujemy dzieciom śniadanie w formie szwedzkiego stołu, dając im możliwość konstruowania kanapek, co ma być zachętą do spożywania samodzielnie wykonanego posiłku. Do codziennego jadłospisu wprowadziłyśmy pestki słonecznika i dyni. Dzieci chętnie dokładają do jogurtu naturalnego żurawinę, amarantusa, śliwki lub morele oraz płatki owsiane lub kukurydziane. Znają smak owoców polskich, ale i egzotycznych: melona, granata, kiwi, mango, które często są podawane w postaci dodatków do sałat lub sałatek. Samodzielnie, pod kierunkiem swoich opiekunów, dzieci wykonują soki i sałatki warzywne lub owocowo – warzywne, a następnie je degustują. Nauczyciele dużo pracują z dziećmi, by uświadamiać im walory zdrowego żywienia, co przekłada się na cykliczne organizowanie quizów o zdrowym żywieniu, wspieranie działań poprzez materiał muzyczny i literacki oraz codzienną życzliwą zachętę do jedzenia potraw, których smaku często dzieci nie znają. Cykliczne kontrole sanepidu również dają nam informację zwrotną o zasadności podejmowanych działań, a nasz jadłospis stanowi przykład dla innych placówek, jak można poradzić sobie z tym trudnym dla dzieci i rodziców tematem. Jest to działanie, które w każdym roku szkolnym stanowi dla nas wyzwanie, mając do czynienie z nowymi małymi niejadkami.
Ponadto nasze codzienne działania to praca elementami metod:
- bajkoterapii i arteterapii;
- gimnastyki twórczej Labana, Kniessów, Sherborne, wychowania przez ruch D. Dziamskiej;
- zabawy muzyczno – ruchowe z wykorzystaniem metod: pedagogiki zabawy, C. Orffa, Klanzy;
- przygotowanie do nauki czytania i pisania met. Odysei umysłów.
BEZPŁATNE ZAJĘCIA DODATKOWE:
- Zabawy muzyczno – ruchowe wg idei Klanzy
- Bajkoterapia
- Warsztaty plastyczne
- Warsztaty sceniczne „Małe kreacje”
- Gimnastyka korekcyjna
WSPÓŁPRACA ZE ŚRODOWISKIEM: szkoły podstawowe, przedszkola, żłobki, biblioteka rejonowa, Akademia Muzyczna, Poradnia Pedagogiczno- Psychologiczna Nr 1.
Zapraszamy do nas każdego, kto jest zainteresowany wyborem przedszkola dla swojego dziecka. Chętnie odpowiemy na każde pytania.
opracowała: Anna Cechulska